Jak pracuje psycholog dziecięcy Wrocław?
Zobacz moje metody

 

 

Proces terapeutyczny w 4 krokach


 

 1

WYWIAD Z RODZICAMI

Pierwszym krokiem w procesie diagnostyczno-terapeutycznym jest szczegółowy wywiad z rodzicami bądź opiekunami prawnymi.  Pytania psychologa będą dotyczyć aspektów biologicznych (np. ogólny poziom pobudzenia, styl odżywania się, choroby przewlekłe, charakterystyka snu), społecznych (np. charakterystyka środowiska domowego i szkolnego/przedszkolnego, charakterystyka środowiska kulturowego) oraz psychologicznych (np. zainteresowania, styl bycia). Jako, że dziecko jest częścią systemu rodzinnego nie można badać jego rozwoju psychicznego w oderwaniu od niego.  Przed wizytą należy przygotować (i wziąć ze sobą na diagnozę psychologiczną) wszystkie dokumenty  medyczno-psychologiczne jeśli takowe istnieją. Należy także przygotować wszystkie kwestie do omówienia, aby wykorzystać czas na 100% .Niekiedy dopełnieniem wywiadu psychologicznego z rodzicami  jest rozmowa np. telefoniczna z nauczycielami. Wywiad z rodzicami obywa się bez obecności dziecka

   2

 DIAGNOZA DZIECKA

Drugi krok to szczegółowa diagnoza psychologiczna dziecka. W zależności od wieku i poziomu rozwoju metody diagnozy psychologicznej dzieci różnią się. Diagnoza psychologiczna niemowlaków to głównie obserwacja i badanie funkcji ruchowych a także funkcjonowania emocjonalnego. U starszych dzieci poza obserwacją (w gabinecie, przedszkolu) rozmawia się dzieckiem-poziom rozmowy jest dopasowany do wieku i płci a także specyfiki kulturowej pacjenta, rozmowa przebiega w przyjaznej atmosferze, niekiedy przy obecności rodzica niekiedy na osobności-w zależności od sytuacji. Kolejny element to u starszych dzieci to przeprowadzenie testów psychologicznych-są to różnego rodzaju zadania wymagające umiejętności słownych, motorycznych, twórczych oraz arytmetycznych. Dzięki diagnozy testem psychologicznym można dokładnie uplasować dziecko na tle swojej grupy wiekowej odnośnie różnych funkcji psychicznych. W zależności od przedmiotu badania diagnoza odbywa się przy obecności rodziców bądź dziecko zostaje samo w gabinecie.

3

DOPASOWANIE FORMY TERAPEUTYCZNEJ

Przedostatni element procesu diagnostyczno- terapeutycznego to dopasowanie odpowiedniej formy interwencji formy. Kiedy u dziecka występują pewne trudności, które nie są zaburzeniami wystarczy psychoedukacja rodziców i nauczycieli, czyli zaopatrzenie ich w wiedzę jak wspierać dziecko na co dzień w domu i środowisku szkolnym, żeby ułatwić mu funkcjonowanie. Dodatkowo istnieje możliwość sporządzenia profesjonalnej papierowej opinii z opisem sytuacji i zaleceniami. W sytuacji, gdy psycholog zdiagnozuje zaburzenie wymagana jest terapia mająca na celu nauczyć radzić sobie z emocjami i myślami, które mogą wpływać na ogólne funkcjonowanie dziecka.

4

 TERAPIA PSYCHOLOGICZNA

W sytuacji, gdy potrzebna jest terapia psychologiczna ustala się jej częstotliwość oraz miejsce (gabinet bądź miejsce zamieszkania dziecka). Terapia odbywa się w ścisłej współpracy z rodzicami, którzy dostają zalecenia do pracy w domu i często są obecni w trakcie terapii-w zależności od sytuacji. Lekkie nasilenie zaburzeń nie wymaga długoterminowej terapii czasami tylko miesiąca, przy cięższych może trwać kilka lat.

 

 

 

Testimonials

  • Basia Pieczyńska
    Polecam, bardzo dobry kontakt, dyspozycyjność i elastyczność Pana Piotra - za którą bardzo dziękuję. Profesjonalne podejście do tematu. 4.5latek i 20 miesięczna córka odrazu Pana polubili, a córka po 10min nawet karmiła Pana ciastkami ;) wzbudził ogromne zaufanie, aż dzieci od niego wyjść nie chciały. Ma bardzo dobry kontakt z dziećmi. W gabinecie dużo zabawek, fajne miejsce dla dzieci pełne "ciekawostek". Polecam!
    Basia Pieczyńska
    Polska
  • Pan Piotr ma świetne podejście do młodzieży, wgłębia się w problem który dotyczy dziecka ,po prostu jest profesjonalistą w tym co robi ,szczerze polecam .
    Maria Wiorowska
    Polska
  • He is the best child psychologist, he helped my twins with anxiety. Thank you very much! I recommend!!
    MICHAEL Slise
    Polska